Varför varumärke och logotyp?

För att andra ska känna igen din produkt eller tjänst är det viktigt att du har ett varumärke och en logotyp som är unik. Ett varumärke eller logotyp behöver inte vara detsamma som bolagets namn. Både varumärken och logotyper kan registreras hos PRV (Patent- och registreringsverket). Läs gärna mer på www.prv.se.

Varumärke

Ett varumärke kan vara ett namn eller något som kännetecknar en produkt, tjänst eller organisation, som t ex ICA, Coca Cola eller Carolina Klüft. Ett bolag kan äga flera varumärken och varumärken kan användas av flera bolag.

När kunder ber oss om hjälp att utveckla varumärken, logotyper och i förlängningen även domäner, tar vi hänsyn till omständigheter för att skapa unika varumärken/profiler med rätt förutsättningar.

Logotyp

En logotyp är ett grafiskt element som med färg och form ska skapa en koppling och igenkänning till dina varumärken, produkter eller tjänster.

När vi utvecklar logotyper

En logotyp ska passa både bransch och produkt/tjänst för att en logisk igenkänning ska etableras.

För att utveckla en lyckad logotyp behöver figurer, namn, typografi (typsnitt) och färger harmoniera. Logotypen ska fungera på något så litet som en penna men samtidigt vara snygg på allt från kläder, fordon, skyltar, flaggor till hemsidor och sociala medier.

Vi utgår från dina önskemål och förutsättningar och tar därefter fram flera förslag för att hitta något som slutligen uppfyller dina krav och förväntningar. Vi levererar färdiga filer med varianter för hemsidor, brevhuvuden, mallar, filmer med flera samt tillhörande profilmanual.

Vi rekonstruerar även logotyper där originalet är gammalt eller saknas.

Några exempel på logotyper vi gjort >>

© Copyright 2018 CASTANJ Media Solutions AB   │   Tel: 031-16 14 00   │   info@castanj.se